چاپ کردن این صفحه

داستان وب سایت یک میلیون دلاری

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
داستان وب سایت یک میلیون دلاری داستان وب سایت یک میلیون دلاری محمد بدلی

ایده ایجاد صفحه اصلی میلیون دلاری در اوت ۲۰۰۵ به ذهن الکس تیو، دانشجوی 21 ساله از کریکلید در ویلتشایر انگلستان، خطور کرد. قرار بود که الکس به زودی دورهای سه ساله را درباره مدیریت کسب و کار در دانشگاه ناتینگهام بگذراند و از این ناراحت بود که باید از وام دانشجویی استفاده کند که بازپرداخت آن ممکن است سالها طول بکشد. به عنوان راهی برای به دست آوردن پول، تیو تصمیم گرفت تا یک میلیون پیکسل را در یک وب سایت، به قیمت هر کدام یک دلار بفروشد. خریداران میتوانستند، تصویر، لوگو یا تبلیغ خود را بر روی پیکسلها نمایش دهند و آن را به وب سایت خود لینک دهند.

پیکسلها به جای پوند بریتانیا به دلار آمریکا فروخته شدند، زیرا در آمریکا جمعیت بیشتری نسبت به بریتانیا از اینترنت استفاده میکنند و تیو بر این باور بود که اگر پیکسلها به دلار آمریکا فروخته شوند تعداد افراد بیشتری از این ایده استقبال خواهند کرد. همچنین در سال ۲۰۰۵، پوند در برابر دلار ارزش بالایی داشت، به گونهای که هر پوند معادل ۱,۸۰ دلار بود و در نتیجه قیمت پیکسلها برای بسیاری از خریداران احتمالی بیش از حد گران بود. هزینهای که تیو برای راهاندازی وب سایت خرج کرد، ۵۰ یورو بود که شامل ثبت نام دامنه و میزبانی وب سایت میشد. وب سایت در ۲۶ اوت ۲۰۰۵ دایر گردید.

صفحه اصلی وب سایت متشکل بود از یک بنر که نام وب سایت بر روی آن نقش بسته بود، یک شمارشگر که تعداد پیکسلهای فروختهشده را نشان میداد، یک نوار منو که حاوی ۹ پیوند کوچک به صفحات داخلی وب سایت بود، و یک شبکه مربعی خالی متشکل از ۱,۰۰۰,۰۰۰ پیکسل که به ۱۰,۰۰۰ قالب ۱۰۰ پیکسلی تقسیم شده بود. تیو به خریداران تعهد داد که وب سایت تا دستکم ۵ سال، یعنی حداقل تا ۲۶ اوت ۲۰۱۰، سر پا بماند.

این وب سایت خیلی زود به یک رویداد اینترنتی تبدیل شد. بالاترین رتبه ترافیک وب سایت در الکسا به ۱۲۷ رسید. ۱,۰۰۰ پیکسل آخر در ۱ ژانویه۲۰۰۶ در ایبی به حراج گذاشته شد و در ۱۱ ژانویه با بالاترین پیشنهاد ۳۸,۱۰۰ دلار به فروش رسید و سود ناخالص ۱,۰۳۷,۱۰۰ دلاری را نصیب الکس تیو کرد.

پس از آنکه در ماه سپتامبر اطلاعیهای مطبوعاتی منتشر شد و اولین توجهها را به سوی وب سایت جلب کرد، بیبیسی آنلاین، رجیستر، دیلی تلگراف، و پیسی پرو در مقالههایی به بررسی صفحه اصلی سایت یک میلیون دلاری پرداختند. همچنین تیو به برنامههای صبحگاهی تلویزیونی اسکای نیوز سانرایز و بیبیسی برکفست دعوت شد تا درباره وب سایت صحبت کند.

در ماه نوامبر صفحه اصلی میلیون دلاری در حال شهرت یافتن در سطح جهان بود و توجه رسانه های مختلف در آمریکا را به خود جلب کرده بود. تیو شخصی را در آمریکا استخدام کرد تا او را در امر تبلیغ و پاسخگویی به رسانههای آمریکایی یاری کند و سفری یک هفتهای را نیز به آمریکا ترتیب داد تا در مصاحبههای رادیو ایبیسی نیوز، شبکه فاکس نیوز، اتک آو د شو، و برنامههای خبری محلی حضور به هم برساند.

ایده راهاندازی صفحه اصلی میلیون دلاری ساده و زیرکانه، هوشمندانه، مبتکرانه و سکویی منحصر به فرد برای تبلیغات همراه با اندکی شوخی و سرگرمی توصیف شد. پروفسور مارتین بینکس، سرپرست مؤسسه ابتکار کارآفرینی دانشگاه ناتینگهام، گفت ایده در عین ساده بودن زیرکانهاست. تبلیغگران جذب تازگی و نو بودن آن شدهاند. این وب سایت به یک رویداد اینترنتی تبدیل شدهاست. پاپیولر مکانیکس نوشت: هیچ محتوایی ندارد. نه گرافیک درست و حسابی دارد، نه اشانتیون میدهد، و نه ویدئوهای تحریککنندهای از پاریس هیلتون دارد تا بیننده جذب شود. یک شبکه تلویزیونی را تصور کنید که چیزی جز آگهی بازرگانی نشان نمیدهد، یا یک مجله که چیزی جز تبلیغ ندارد. صفحه اصلی میلیون دلاری دقیقاً همین وضعیت را دارد. مثالی متحیرکننده از قدرت بازاریابی ویروسی!

بارها این داستان را مطالعه کرده ام. نتیجه ای که می توان از این داستان واقعی برداشت کرد، خلاقیت و قدرت ایده های نو در رسیدن به موفقیت است و این که تنها فکر کردن و داشتن ایده های بکر کافی نیست. گاهی اوقات ساده ترین ایده ها بزرگترین نتایج را رغم می زنند. الکس تیو دریافته بود که اینترنت یک رسانه قدرتمند است و در واقع وی زمانی به موفقیت دست یافت که تصمیم گرفت ایده خود را عملیاتی کند. بنابراین فراموش نکنیم تنها خواستن و داشتن ایده های نو نمی تواند ضامن رسیدن به موفقیت باشد. باید شروع کرد...

چرا این کتاب را نوشتم؟

پس از مدت ها تحقیق در خصوص روش های گوناگون راه اندازی یک کسب و کار آنلاین، به این نتیجه رسیدم که ساده ترین و کم هزینه ترین روش برای شروع، استفاده از بازاریابی شبکه ای در آغاز یک کسب و کار است. در واقع راه اندازی یک کسب و کار آنلاین و بازاریابی برای آن در فضای وب که در مقایسه با سایر کسب و کارها هزینه های کمتر و بازده مالی سریع تری را در پی داشت مناسب ترین گزینه برای من بود. ایده من این بود که چگونه می توان کاری کرد که حتی زمانی که در خواب هستم به کسب درامد بپردازم؟ مردم خدمات و محصولات من را ببینند. از من خرید کنند. بدون این که به حضور من نیازی باشد. ایده ای که شاید از ذهن تک تک شما عبور کند. بارها مطالبی در این خصوص مطالعه کرده بودم. تحقق این امر میسر نبود مگر با داشتن یک وب سایت. حتی فروشگاه های زنجیره ای و شرکت های خدماتی هم نمی توانند به صورت 24 ساعته فعالیت کنند. تنها وب سایت است که به صورت 24 ساعته و خستگی ناپذیر خدمات و ایده های شما را در اختیار هزاران کاربر در سراسر جهان قرار می دهند. این که این وب سایت قرار است چه خدماتی را ارائه دهد گام بعدی بود.

زمانی که ایده راه اندازی وب سایت و یک کسب و کار آنلاین در ذهنم ایجاد شد تمامی موارد و نیازهای احتمالی را مورد بررسی قرار دادم و سرانجام متوجه شدم که داشتن یک وب سایت اولین و مهم ترین نیاز من برای شروع و نیل به اهدافم است. بنابراین دست به کار شدم و شروع به جمع آوری اطلاعات نمودم. در ابتدا هزینه های راه اندازی یک وب سایت را بررسی کردم. با شرکت های مختلفی تماس گرفتم و هزینه هایی مانند خرید دامنه، هاست، طراحی قالب وب سایت و سایر هزینه های احتمالی برای راه اندازی و پشتیبانی سالانه وب سایت را تهیه کردم. این هزینه ها در همان ابتدای راه، من را با مشکلات زیادی روبرو کرد و باعث شد تا زمان زیادی را جهت راه اندازی اولین وب سایتم از دست بدهم.

حتی این امکان وجود داشت که در صورتی که تحصیلات و تجربیات مرتبط با این موضوع را قبلا کسب نکرده بودم، از ادامه راه منصرف شوم. اما چه راه حل دیگری پیش روی من بود؟ آیا باید از این کار منصرف می شدم و به مانند قبل به دنبال کسب و کار دیگری می رفتم؟ و آیا باید مانند افراد مختلف کتاب های مختلف در زمینه طراحی وب سایت را تهیه و یا در کارگاه های مرتبط شرکت کرده و در نهایت با صرف هزینه های فراوان طراحی وب سایت را می آموختم؟ که این راهکارها حتی امروز نیز کافی نیست. زیرا معمولا اساتید رشته طراحی وب سایت و کتاب های منتشر شده در این زمینه مطلب نهایی را به شما ارائه نخواهند کرد و در نهایت این خود شما هستید که با صرف هزینه، زمان و کسب تجربه و تحقیق در نهایت می توانید به مقصود خود برسید.این کتاب تنها کتابی است که به شما واقعا طراحی یک وب سایت را آموزش می دهد. طراحی وب سایت تنها کد نویسی نیست و علاقه مندان به راه اندازی کسب و کار های اینترنتی که نیاز به وب سایت دارند علاقه ای ندارند تا وقت خود را با آموختن کد نویسی سپری کنند.

پس چگونه می توانید وب سایت خود را در یک روز راه اندازی کنید؟ شک ندارم بیشتر انسان ها به نتیجه اهمیت می دهند نه روش انجام کار. بنابراین اگر بتوانید وب سایت خود را راه اندازی کنید لزومی ندارد تا شیوه راه اندازی آن را توضیح دهید! از نظر من کسب و کار موفق، کسب و کاری است که بتواند بدون هیچ گونه هزینه و یا با کمترین هزینه ممکن آغاز شود. اما چگونه می توان با کمترین هزینه ممکن کسب و کار خود را راه اندازی کرد؟

 

راه حل من برای رسیدن به موفقیت

اینترنت منبع عظیمی از اطلاعات بود. کافی بود تا بیشتر جستجو کنم و اطلاعات بیشتری کسب کنم. شاید می توانستم کسانی را پیدا کنم که قبلا با مشکلات من روبرو شده بودند و حال بتوانم از تجربیات آن ها استفاده کنم و در واقع چرخی را که قبلا اختراع شده بود مجدد از ابتدا نسازم. بلکه بتوانم آن را توسعه دهم. اما در نهایت نتوانستم منبع کاملی را پیدا کنم تا بدون صرف زمان اندک و هزینه های احتمالی، کار خود را پیش ببرم.

 

با جستجو های فراوان و صرف زمان بسیار زیاد و یافتن حداقل منابع مورد نیاز در وب سایت ها و انجمن های مختلف و همچنین کار در شرکت های مختلفی که دارای وب سایت بودند و در برخی موارد جهت کسب تجربه بیشتر مدیریت وب سایت آن ها را بر عهده گرفتم، تجربیات ارزشمندی کسب کردم و راه های سریع تر و کم هزینه تری برای راه اندازی وب سایت و کسب و کار خود را آموختم.

 

سرانجام قطعات این پازل (راه اندازی کسب و کار کم هزینه) را کنار هم قرار دادم. در این راه اساتید بزرگی به صورت غیر مستیقم باعث موفقیت من شدند! من با صرف زمان، مطالعه بسیار زیاد، صرف هزینه و کسب تجربه به مقصود خود رسیدم. معمولا طراحان وب سایت تجربیات خود را به سادگی در اختیار شما قرار نخواهند داد. بنابراین مطالعه ده ها کتاب در زمینه طراحی وب سایت و کد نویسی دردی را دوا نخواهد کرد. البته برای کسب تجربه در هر زمینه ای به مطالعه نیاز خواهیم داشت. اما فراموش نکنید مطالعه هر کتابی سودمند نیست.

 

همانطور که حدود صد کتاب در حال حاضر در سیستم من مشغول خاک خوردن هستند و بیشتر آن ها را هنوز مطالعه نکرده ام. اما تاکنون کار خود را پیش برده ام و فکر می کنم مهم نتیجه کار بوده است. سرانجام این اشتیاق شما به یادگیری است که می تواند عامل موفقیت شما باشد. اکنون وب سایت های من بیش از ده برابر هزینه های اولیه خود را تامین کرده اند و در حال حاضر به سود دهی رسیده اند. در ابتدا با راه اندازی اولین وب سایت شروع کردم. اما در حال حاضر 5 وب سایت دارم که هرکدام در حال تولید درآمد هستند. با مطالعه این کتاب شما نیز می توانید در یک روز وب سایت خود را طراحی و راه اندازی نمایید و کسب و کار خود را به همگان معرفی نمایید حال شما نیز می توانید از همان چرخ اختراع شده استفاده کنید. فراموش نکنید هرچه سریع تر گام بردارید سریع تر به مقصد می رسید.

 

فراموش نکنید در دنیای کارآفرینی برای شروع به پول نیاز ندارید، پول تنها عامل سرعت بخشیدن به رشد کسب و کار است.

 

چکیده این دو کتاب را در همین بخش دانلود کنید