چاپ کردن این صفحه

اعتماد به نفس شما زندگی تان را تعیین می کند

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
اعتماد به نفس شما زندگی تان را تعیین می کند اعتماد به نفس شما زندگی تان را تعیین می کند سایت آموزش بازاریابی

شاید مهمترین قسمت روانشناسی مدیریت زمان و نقشی که خود انگاره شما در تعیین عملکرد و رفتار شما دارد، تاثیری است که اعتماد به نفس شما در تعیین هر آنچه برای شما اتفاق می افتد، می گذارد.

این موضوع که اعتماد به نفس عامل تعیین کننده مهمی در یک شخصیت سالم است، موضوعی است که بیشتر روان شناسان در مورد آن اتفاق نظر دارند. بهترین تعریف برای اعتماد به نفس را می توان این گونه بیان کرد "چقدر خودتان را دوست دارید". زمانی که شما خودتان را دوست دارید و به خودتان احترام می گذارید، در این حالت همواره عمل و رفتار شما بهتر از زمانی است که این حس را نسبت به خودتان ندارید. هر چه بیشتر خودتان را دوست داشته باشید اعتماد بیشتری به خودتان خواهید داشت. هر چه بیشتر خودتان را دوست داشته باشید بهره وری و تاثیرگذاری شما در هر زمینه ای از زندگی تان بیشتر خواهد شد. اعتماد به نفس کلید رسیدن به حداکثر کارایی و عملکرد است.

حداکثر عملکرد

اعتماد به نفس شما برای سلامت روانی تان آن قدر مهم است که تقریبا هر کاری که انجام می دهید یا در جهت افزایش احساس اعتماد به نفس و ارزش های شخصی است یا در جهت حفاظت از آن در مقابل کاهشی که توسط مردم و شرایط ممکن است رخ دهد. اعتماد به نفس همان احساس دوست داشتن خود و احترام گذاشتن به خود است و به عنوان اصلی بنیادی در موفقیت و شادکامی مورد توجه است.

کلید رسیدن به حداکثر عملکرد

جنبه دیگر اعتماد به نفس "خودکارآمدی" نام دارد. این گونه می توان آن را معرفی کرد، زمانی که کار یا وظیفه ای را انجام می دهید و یا به پایان می رسانید احساس موثر بودن به شما دست می دهد. زمانی که به شما احساس خوب بودن در کاری دست می دهد در این حالت شما احساس مثبتی از خودکارآمدی را تجربه می کنید.

یکی از بزرگ ترین اکتشافات در علم روان شناسی مساله ی ارتباط بین اعتماد به نفس و خودکارآمدی است. حالا ما این را می دانیم که هر چه شما خودتان را بیشتر دوست داشته باشید، تقریبا هر کاری که قصد انجام آن را داشته باشید بهتر انجام می دهید. بنابراین بهتر است وقتی کاری را انجام می دهید بیشتر خودتان را دوست داشته باشید.

هر کدام از این دو دیگری را تقویت و تغذیه می کند. این یافته به ما نشان می دهد که چه چیزی مدیریت زمان را تا این اندازه در تمام قسمت های زندگی مهم کرده است. استفاده بهتر شما از زمان باعث می شود که کارهای بیشتری انجام دهید و حس خودکارآمدی در شما افزایش یابد. در نتیجه وقتی شما خودتان را بیشتر دوست داشته باشید هم کار با کیفیت تری انجام می دهید و هم میزان کاری که انجام می دهید، بیشتر خواهد بود. با داشتن این حس تمام زندگی شما بهبود پیدا می کند.

سه چیز که در شما اعتماد به نفس ایجاد می کند

سه عامل موثر دیگر بر اعتماد به نفس وجود دارد که این موارد باید همراه مدیریت زمان انجام شوند این موارد را می توانید در ادامه ببینید:

تعیین ارزش هایتان

برای داشتن اعتماد به نفس بالا، زندگی کردن بر طبق ارزش هایی که به آن ها اعتقاد راسخ دارید بسیار ضروری است. افرادی که به طور واضح و مشخص می دانند که به چه ارزش هایی اعتقاد دارند و کسانی که از ارزش های خود چشم پوشی نمی کنند نسبت به افرادی که به طور مشخص نمی دانند چه چیزی واقعا برای آن ها مهم است، خودشان را بیشتر دوست دارند و احترام بیشتری برای خود قائل هستند.

این مساله سریعا این سوال را مطرح می کند که "شما تا چه اندازه برای زندگی تان ارزش قائل هستید؟". افرادی که واقعا ارزش زندگی شان را می دانند کسانی هستند که برای خودشان ارزش زیادی قائل هستند. افرادی که برای خود ارزش زیادی قائل هستند از زمان به نحو احسن استفاده می کنند. آن ها این را به خوبی می دانند که زمان آن ها در حقیقت زندگی آن هاست.

طبق قانون "برگشت پذیری" بین احساسات و اعمال اثر متقابل وجود دارد. اگر شما احساس کنید که از چیزی مطمئن هستید به طریقی عمل می کنید که مطابق احساس شماست. اگر چه عکس این مطلب نیز می تواند درست باشد.

اگر شما در مورد چیزی مطمئن باشید و طبق آن عمل کنید، اعمال شما در درون تان احساسی ایجاد خواهد کرد که با آن ها سازگار است. به مفهومی دیگر وقتی شما به گونه ای عمل می کنید که گویی زمان برای تان ارزشمند است، این کار موجب می شود که شما احساسی مانند یک فرد مهم تر و ارزشمندتر داشته باشید. شما با مدیریت زمان مناسب در واقع اعتماد به نفس تان را افزایش می دهید و در هر کاری که انجام می دهید بهتر خواهید شد.

این که بر طبق ارزش های خود زندگی کنید و از زمان تان به طور مناسب و موثر استفاده کنید، باعث ارتقای خودانگار شما خواهد شد و می توانید شاهد افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس تان باشید.

برای رسیدن به تسلط تلاش کنید

عامل موثر دوم در اعتماد به نفس شما، حس کنترل داشتن بر زندگی و کارتان است به بیان دیگر احساس تسلط به هر آن چه که انجام می دهید. هر آن چه که شما درباره مدیریت زمان یاد می گیرید و سپس در کارتان به کار می بندید، موجب می شود که احساس کنترل بیشتر بر خودتان و زندگی تان داشته باشید. در نتیجه شما احساس موثر بودن می کنید و احساس می کنید که بهره وری شما افزایش یافته است. احساس قدرت بیشتری به شما دست خواهد داد و خود را پربارتر از گذشته خواهید دانست. هر افزایشی در در احساس اثربخشی و بهره وری شما منجر به افزایش اعتماد به نفس می شود و حس رفاه فردی را در شما بهبود می بخشد.

بدانید که چه چیزی می خواهید

عامل سوم که مستقیما بر اعتماد به نفس شما اثر می گذارد اهداف و مقاصد فعلی شما و فعالیت هایی است که شما را به این اهداف می رساند. هر بیشتر اهداف و فعالیت های شما با ارزش های شما همخوانی داشته باشد شما حس بهتری را تجربه خواهید کرد. وقتی در زمینه ای و یا چیزی که به آن باور دارید، کار می کنید و این کار کردن با استعداد ها و توانایی های شما سازگاری و مطابقت دارد، شما بیشتر خودتان را دوست خواهید داشت و کارتان را بهتر انجام خواهید داد.

منبع: سایت آموزش بازاریابی