چاپ کردن این صفحه

تبلیغات محیطی و انواع آن

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
تبلیغات محیطی و انواع آن تبلیغات محیطی و انواع آن محمد بدلی

تبلیغات محیطی به دو دسته تقسیم می شود:

1)فضای خارجی (Outdoor): مثل بیل برد، ساین برد، استند، تابلوی سردر مغازه ها، تابلوهای روی دیوار و بام ساختمانها، تابلوهای روی پل های هوایی، تلویزیون های شهری دیجیتال، نمایشگرهای دیجیتال LED ،LCD،تابلوهای سه وجهی و اسکرول (چرخان)، بالن های تبلیغانی، اتوبوسهای شهری و ...

2)فضای داخلی (indoor): مثل کلیه تابلوهای تبلیغاتی در فضاهای سرپوشیده عمومی، مترو، فرودگاه، ترمینال ها، انواع استند، لایت باکس، پلاسما، ویدئووال و ...

برخی از ابزارهای تبلیغات محیطی عبارتند از:

بیلبرد(bill board): به معنای یک سطح تبلیغاتی بزرگ است. در ایران معمولا به هر فضای تبلیغاتی بیشتر از 6 مترمربع، بیل برد گفته می شود. معمولا در بزرگراهها، چهار راه ها یا خیابان های پر رفت و آمد نصب می شود. پیام تبلیغی روی آنها باید کوتاه و تاثیرگذار باشد تا در مدت زمان اندک گذر از روبروی آن،جلب توجه کرده و تاثیر خود را بگذارد. بیل برد به علت ابعاد وسیع،معمولا در فضای خارجی وجود دارد.

ساین برد(sign board ): به معنای صفحه ای برای نمایس علامت یا نشانه می باشد که در ایران بصورت اشتباه مصطلح به فضای کوچکتر از بیل برد و حداقل 5/2 الی 3 متر گفته می شود.معمولا در سر چهارراه ها،میادین و یا خیابانهای اصلی و فرعی وجود دارد.

استند(stand): هر فضای تبلیغاتی ایستاده و معمولا عمودی،کوچکتر از ساین برد،استند نامیده می شود.استند انواع و اقسام بسیار متنوع دارد.استندهای ساخته شده برای فضای خارجی از نظر ابعاد،نوع سازه و کارکرد،با استندهای فضای داخلی متفاوت است.در فضای بیرونی،محافظت از آگهی های ارائه شده در استند در برابر باران،باد،نور خورشید،سرما و گرما،افراد،ضربات، تصادفات و حوادث غیر مترقبه دیگر مد نظر قرار می گیرد.معمولا در فضاهایی که امکان تردد پیاده بیشتر است قرار دارد.مخاطب استند نیز افراد پیاده می باشند .زیرا با توجه به سطح تبلیغاتی محدودتر نسبت به بیل برد و ساین برد،انکان جلب توجه سواره را ندارد.استندهای فضای داخلی ظریف تر و سبک تر هستند و به راحتی قابل جمع کردن و حمل و نقل می باشند.

تابلوی سردر(shop board): هر فروشگاه یا اداره و سازمان می تواند با کسب مجوز از زیباسازی و پرداخت عوارض،دارای تابلو سردر باشد.برخی از این تابلوها در مکانهای پررفت و آمد وجود دارند و خودبخود به یک فضای تبلیغاتی برای صاحبان صنعت و کالا و خدمات تبدیل شده است.جدیدا برخی ار برندها، شرکت ها یا کارخانجات ،با تهیه،ساخت و نصب تابلوی سردر فروشگاهها علاوه بر تبلیغ محصول خود،سردری زیبا نیز برای فروشگاه مذکور ساخته اند که باعث انتفاع طرفین می شود.

تابلوهای روی دیوار(sign wall) یا بام ساختمان ها(sign roof): برخی از مالکان ساختمان ها که محل ساختمانشان دارای دید مناسب برای تبلیغ می باشد دیوار یا بام خود را برای تبلیغ اجاره می دهند.این فضاها تفاوت چندانی با بیل برد یا ساین برد ندارند.فقط چون بر دیوار یا روی بام یک ساختمان نصب می شوند،ساین وال یا ساین روف نامیده می شوند.

پل های هوایی: امروزه تبلیغات بر روی فضای ایجاد شده بر پلهای هوایی نیز به اندازه بیل برد و ساین برد مورد توجه و استفاده قرار گرفته است.از معایب این فضاها ارتفاع بسیار کم نسبت به طول و از محاسن آن عرض بسیار طولانی (تقریبا به اندازه عرض بزرگراه یا بلوار) است.این باعث ایجاد یک فضای خاص (ارتفاع کم و عرض زیاد) شده که می تواند تاثیر خاص خود را بر مخاطب داشته باشد.

برخی از انواع بیل برد یا ساین بردها عبارتند از:

تابلوهای سه وجهی(سه نمایه): این عبارت در دوحالت استفاده می شود. یکی در مورد بیل بردها یا ساین بردهایی است که از سه طرف دید دارند.در واقع در جایی نصب شده اند که از سه طرف قابلیت دیدن حداقل یکی از وجه های آن توسط عابران سواره یا پیاده وجود دارد.این تابلو ها ممکن است بصورت ثابت و یا چرخان باشند.به این تابلوها چون در سه وجه،آگهی را به نمایش می گذارند Tri-View Vision گفته می شود.

نوع دیگر تابلوی سه وجهی،معمولا به تابلوهایی با مقطع مثلثی گفته می شود که طرح نصب شده روی آن برای چرخش تابلو بصورت شیار افقی یا عمودی،بریده شده است و در مدت زمان معین با تغییر وجه،سطح دیگر خود را نمایان می کند.این تابلوها در بازار تبلیغات ایران ممکن است به نام اولین تولیدکننده آنها یعنی پریزما(Prisma ) خوانده شود.

تابلوهای گردان یا چرخان(Scroll): این تابلوها که بیشتر در اطراف میادین ورزشی استفاده می شود،دارای دو یا چند طرح می باشد که دور یک استوانه قرار دارند و با هر بار چرخیدن آن،یک وجه از اگهی دیده می شود.

انواع نمایشگرهای شهری: این نوع نمایشگرها که جدیدا بر تعداد آنها اضافه شده است،دارای فن آوریهای مختلفی هستند که به چند نمونه آن اشاره می شود:

تابلوهای دیجیتال: این تابلوها در ابعاد و اشکال مختلف بصورت تک رنگ یا چند رنگ وجود دارند که برخی از آنها محدودیتهای خاصی برای پخش تصاویر بصورت سه بعدی و یا در چند رنگ دارند.

تلویزیون های شهری غول پیکر: این ابزارها دقیقا مانند یک تلویزیون عمل کرده و هیچگونه محدودیتی برای پخش آگهی های تصویری و حتی صوتی ندارند و نحوه نمایش آگهی در آنها همانند پخش آگهی تلویزیونی است.