چاپ کردن این صفحه

چهار اصل مهم برای ترغیب و تشویق دیگران

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
چهار اصل مهم برای ترغیب و تشویق دیگران چهار اصل مهم برای ترغیب و تشویق دیگران محمد بدلی

چهار اصل مهم برای ترغیب و تشویق دیگران

درکی که دیگران از شما دارند، بسیار با اهمیت است.

چهار اصل وجود دارد که چه در زندگی شخصی و چه در زندگی شغلی تان، توانایی شما را در ترغیب دیگران بالا می برد. این چهار اصل عبارتند از : قدرت شخصی، تعیین جایگاه خود، عملکرد و رفتار مودبانه. این اصول بر مبنای درکی که دیگران از شما دارند، استوار گردیده اند.

قدرت شخصی تان را افزایش دهید

اولین اصل " قدرت شخصی " شماست. هر چه دیگران بیشتر احساس کنند که شما قدرت و نفوذ دارید – حالا چه واقعا قدرت و نفوذ داشته باشید چه نداشته باشید – همین درک و احساسی که دیگران درباره ی شما دارند، این احتمال را بیشتر می کند که این افراد توسط شما ترغیب و تشویق شوند و کارهایی را انجام دهد که شما می خواهید. به عنوان مثال، اگر این طور به نظر بیایید که یک مدیر ارشد هستید و یا فرد ثروتمندی هستید این احتمال بیشتر وجود دارد که مردم بخواهند به شما کمک کنند و یا خدمتی به شما بکنند اما اگر این طور به نظر بیایید که یک کارفرمای سطح پایین هستید، بر روی اطرافیان تان چندان تاثیر و نفوذی نخواهید داشت.

خودتان مشخص کنید که دیگران چگونه درباره ی شما فکر کنند

دومین اصل " تعیین جایگاه خود" می باشد.این اصل به این مسئله اشاره دارد که دیگران چگونه درباره ی شما فکر می کنند و یا در غیاب شما چگونه درباره تان صحبت می کنند. جایگاهی که شما در ذهن و قلب دیگران برای خود بدست می آورید اساسا مشخص کننده ی این است که تا چه میزان آنها پذیرای تاثیر و نفوذ شما بر روی خودشان هستند.

در انجام هر کاری که با مشارکت دیگران، آن کار را انجام می دهید در حقیقت شما باعث می شوید که درک و احساس خاصی در مورد شما در درون افراد دیگر شکل بگیرد و بر نگرش و طرز فکر آنها در مورد خودتان تاثیرگذار خواهید بود. فکر کنید که چگونه می توانید در گفتار و کردار خود تغییراتی ایجاد کنید تا اینکه بقیه افراد طوری درباره ی شما فکر کنند و نگرش آنها درباره ی شما به گونه ای باشد که آماده ی قبول درخواست های شما و آماده ی کمک و همکاری با شما باشند.  

هر کاری را با مهارت انجام دهید

اصل سوم "عملکرد شما " می باشد. این اصل به میزان مهارت و تخصص شما در حوزه ی کاری تان اشاره دارد. فردی که به خاطر توانای اش در رسیدن به نتایج مورد نظرش، بسیار مورد احترام قرار می گیرد کسی است که نسبت به فردی که کارش را به طور معمولی انجام می دهد تاثیر گذاری و نفوذ بیشتری بر روی سایر افرد دارد.

خود را ملزم کنید که تا حد عالی بودن، پیش بروید

درکی که سایر افراد از عملکرد و توانایی اجرایی شما دارند به شدت بر روی طرز فکر آنها درباره ی شما تاثیر گذار است. شما باید خود را ملزم نمایید که در حوزه ی کاری خودتان بهترین باشید. گاهی اوقات شهرت و اعتباری که شما به خاطر عالی بودن عملکرد تان بدست می آورید می تواند آنقدر تاثیرگذار باشد که به تنهایی باعث می شود شما به یک فردی تبدیل شوید که در تمام تعاملات خود با اطرافیان بسیار با نفوذ و ترغیب کننده است. به طوری که اطرافیان تان  توصیه ها و راهنمایی های شما و همچنین در خواست های شما را به راحتی قبول می کنند.

رفتارتان با دیگران مودبانه باشد

چهارمین اصل در مورد توانایی ترغیب و تشویق دیگران " رفتار مودبانه " می باشد. دو دلیل باعث می شود که افراد کاری را انجام بدهند. اولا به این دلیل که دوست دارند آن کار  را انجام دهند، ثانیا به این خاطر که مجبور هستند آن کار را انجام بدهند. وقتی شما با احترام و با مهربانی با افراد برخورد می کنید رفتار مودبانه ی شما باعث می شود که آنها بخواهند کاری را برای شما انجام بدهند و در اینجا اجباری وجود ندارد بلکه طرز رفتار شما به آنها انگیزه می دهد که خودشان را  به زحمت بیاندازند و به شما کمک کنند تا اینکه مشکل تان را حل کنید و یا به هدف تان دست پیدا کنید. خوش رفتاری با دیگران، در واقع به یکی ازعمیق ترین نیازهای ناخودآگاه انسان پاسخ می دهد— نیاز به مورد احترام بودن و مهم بودن— نیازی که در همه ی انسان ها وجود دارد. هر زمانی که شما باعث ایجاد چنین احساسی در فردی دیگر می شوید با گفتارتان، با طرز فکرتان درباره ی آن فرد و  یا نحوه ی رفتارتان باعث خواهید شد که آن فرد احساس کند بسیار مورد احترام و مهم است. در نتیجه این فرد تحت تاثیر شما قرار می گیرد و تقریبا هر کاری را که نیاز داشته باشید برای تان انجام می دهد.

درک و احساسی که دیگران درباره ی شما دارند، واقعیت است.

همان طور که قبل تر گفتیم درکی که دیگران از شما دارند بسیار با اهمیت است. درک و احساس هر فرد، حقیقت زندگی اوست. افراد بر اساس درک و احساس شان عمل می کنند. اگر شما احساس آنها را درباره ی خودتان تغییر بدهید در واقع طرز فکر آنها را درباره ی خودتان تغییر داده اید و در نتیجه کارهایی که آنها برای شما انجام خواهند داد نیز تغییر پیدا می کند.

 تمرین عملی

دو کار وجود دارد که می توانید فورا انجام دهید تا این ایده ها را عملی کنید:

اولا، دائما درباره ی تاثیری که دوست دارید بر روی دیگران داشته باشید تفکر کنید، سپس اطمینان حاصل کنید که هر کاری که انجام می دهید و هر چیزی که می گویید مطابق با این خواسته باشد و تاثیر مورد نظر شما را بر روی سایر افراد بگذارد.

ثانیا، با دیگران خوش رفتاری کنید. این قوانین طلایی را در تعاملات خود با دیگران به کار ببندید. همواره مودب باشید و کاری کنید که افراد احساس مهم بودن کنند.

هر چقدر مردم شما را بیشتر دوست داشته باشند، بیشتر تحت تاثیر و نفوذ شما قرار می گیرند.