چاپ کردن این صفحه

چگونه شخصیت خود را پرورش دهیم؟

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
چگونه شخصیت خود را پرورش دهیم؟ چگونه شخصیت خود را پرورش دهیم؟ محمد بدلی

شخصیت چیست؟ شخصیت و کاراکتر شما در حقیقت میزان درآمیخته شدن زندگی تان با ارزش های تعالی دهنده است. شخصی که فاقد شخصیت باشد در حقیقت ارزش های بالاتر و متعالی تر را به خاطر ارزش های سطح پایین و گاهی اوقات به خاطر هیچ نادیده گرفته است. تبعیت شما از آنچه که درست و بر حق می پندارید شما را به آنچه که در حال حاضر هستید تبدیل کرده است.

 

مشخص کنید چه چیزی برایتان فضیلت و مزیت محسوب می شود

واضح است که یکی از ارزش های هر فردی همین فضیلت ها و مزیت هایش است. ممکن است شما برای خود "مزیت" را اینگونه تعریف کنید:" برای من فضیلت رسیدن به بهترین درجه در هرکاری که انجام می دهم مزیت مهمی است. من سعی می کنم کارهایم را در هرشرایطی به بهترین شکل ممکن انجام دهم. من پیوسته در تلاش هستم که در کارم بهتر شوم. من هر روز تلاش می کنم تا در هر چه که انجام می دهم از قبل بهتر شوم". پس فراموش نکنید با خود فکر کنید و آنچه که برایتان فضیلت و مزیت است را به وضوح مشخص کنید.

 

فعالیت هایتان را سر و سامان دهید

با یک تعریف واضح مانند آنچه در بالا ذکر شد، شما می توانید به اصولی شفاف برای سامان دادن فعالیت هایتان برسید. شما می توانید یک استاندارد برای ارزیابی رفتارتان مشخص کنید. شما می توانید برای تصمیم گیری هایتان یک چارچوب در نظر بگیرید. در حقیقت شما دارای معیاری خواهید بود که به کمک آن می توانید آنچه که انجام می دهید را با آنچه که می خواهید مقایسه کنید. شما می توانید فعالیت هایتان را به صورت پیوسته در قالب "بیشتر" یا "کمتر" نمره دهید.

تصمیم بگیرید که واقعا چه چیزی برای خانواده تان می خواهید

این مساله نیز شبیه باقی ارزش هایتان است. اگر برایتان خانواده ارزش است شما تعاریف زیر را ممکن است انجام دهید:" نیازهای خانواده من نسبت به هرچیز دیگری در اولویت قرار دارد. برای من یک عضو شایسته برای خانواده بودن نسبت به هر علاقه دیگری در جایگاه بالاتری قرار می گیرد."

 

تمرکزتان را حفظ کنید

بعد از آنکه ارزش را برای خود مشخص کردید، انتخاب ها برایتان ساده تر می شود و خانواده تان در اولویت قرار می گیرد. از این پس شما می توانید با رضایت کامل تلاش هایتان را در جهت رفع نیازهای خانواده متمرکز کنید و زمان کمتری را برای کارهای با ارزش کمتر صرف خواهید کرد.

شخصیت تان را شکل دهید

یکی از موضوعات جالب در مورد این روشن کردن ارزش ها این است که شما را قادر خواهد ساخت راحت تر شخصیت خود را شکل دهید. زمانی که ارزش های شما و اهدافتان، زندگی شخصی و ... همگی کاملا در یک راستا و تنظیم باشند شما حس فوق العاده ای نسبت به خودتان پیدا خواهید کرد. حس اعتماد به نفس بالایی به شما دست خواهد داد.

وقتی شما به یک تطابق مناسب بین اهدف و ارزش هایتان می رسید احساس قوی بودن، شادی و سلامت به شما دست خواهد بود. فرد در این موقعیت احساس یکپارچه بودن می کند. نوعی حس شجاعت در فرد ایجاد می شود که تصمیم گیری و انجام عمل را برای او ساده می کند. زمانی که شما شروع به زندگی بر اساس ارزش هایتان می کنید تمان زندگی شما تحت تاثیر قرار می گیرد.

تمرین عملی

در ادامه دو راه برای عملی کردن سریع این ایده ها برای شما بیان می کنیم. اول اینکه، یک توصیف شفاف و مکتوب از چیزهایی که برایتان ارزشمند به شمار می آیند تهیه کنید. از این لحظه به بعد تصمیم بگیرید این ارزش ها را در زندگی تان دنبال کنید.

دومین توصیه این است که زندگی تان را به صورت همه جانبه با ارزش ها، خصلت ها و کیفیت هایی که بسیار برایتان مهم هستند همراستا کنید.